Een zakelijke arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) dekt het inkomen van de ondernemer of werknemer als deze door een ziekte of ongeval arbeidsongeschikt raakt en daardoor niet meer kan werken.

De verzekering keert in dat geval een uitkering uit, die afhankelijk is van de mate van arbeidsongeschiktheid en de hoogte van het verzekerde bedrag. Hierdoor kun je als ondernemer of werknemer toch inkomen blijven ontvangen en voorkomen dat je in financiële problemen komt.

Een voorbeeld van een situatie waarin de AOV van pas kan komen, is bijvoorbeeld wanneer een ondernemer een ongeluk krijgt en niet meer in staat is om zijn werkzaamheden uit te voeren. In dat geval zal de verzekeraar het afgesproken verzekerde bedrag uitkeren, waardoor de ondernemer toch inkomsten ontvangt en zich kan richten op zijn herstel.

Het is belangrijk om te weten dat de dekking van een zakelijke AOV kan verschillen per verzekeraar en per polis. Het is daarom aan te raden om goed te kijken naar de voorwaarden en dekking van de verzekering voordat je deze afsluit. Ook is het mogelijk om aanvullende dekkingen af te sluiten, zoals een dekking voor re-integratiekosten of een dekking voor medische kosten die niet door de zorgverzekering worden gedekt.